





PŘEHLED FILMŮ:
1.
1913... Otevíráme
U příležitosti stoletého výročí otevření královéhradeckého muzea byl natočen krátký film s architektem Davidem Vávrou v roli Jana Kotěry.
přihlašovatel: Muzeum východních Čech v Hradci Králové; obrazový formát: 16:9; stopáž: 3:12 min.; rok výroby: 2012; výrobce: Fifty fifty kreativní agentura s. r. o.; námět: Mgr. Michal Šeba; scénář: Ondřej Šlambora; režie: Mgr. Michal Šeba; kamera: Ondřej Šlambora; zvuk: David Zirm; střih: Ondřej Šlambora;
2.
60 let ČT - vernisáž výstavy
Vernisáž výstavy 60. let České televize v Národním technickém muzeu očima televizního diváka.
přihlašovatel: Národní technické muzeum; obrazový formát: 4:3; stopáž: 9:00 min.; rok výroby: 2013; výrobce: NTM; námět: Jaromír Šlápota; scénář: Jaromír Šlápota; režie: Jaromír Šlápota; kamera: Jaromír Šlápota; zvuk: Jaromír Šlápota; střih: Jaromír Šlápota; střihový software: Adobe Premiere Pro 2.0;
3.
Africká dobrodružství Dr. Emila Holuba
Film je velmi poutavým životopisným snímkem o slavném cestovateli Dr. Emilu Holubovi. Prolínají se v něm hrané scény s pasážemi oživlých ilustrací z Holubových cestopisů. To dodává filmu nenapodobitelnou autentičnost dobového zpracování.
přihlašovatel: Kulturní dům města Holic – Africké muzeum Dr. Emila Holuba; obrazový formát: 16:9; stopáž: 10:00 min.; rok výroby: 2012; výrobce: Piranhafilm s.r.o. pro M plus s.r.o.; námět: Milan Šteindler, Martin Kopp, Africké muzeum Dr. Emila Holuba; scénář: Milan Šteindler, Martin Kopp; režie: Milan Šteindler, Martin Kopp; kamera: Tomáš Sysel; zvuk: Tomáš Bělohradský; slovní doprovod mluví: Jan Tříska, Robert Polo; střih: Jakub Vansa;
4.
Ano v bílém?
Upoutávka k výstavě Muzea města Brna v Muzeu JAK v Uh. Brodě (2013).
přihlašovatel: Muzeum J. A. Komenského v Uh. Brodě; stopáž: 1:00 min.; rok výroby: 2013; režie: Marie Římovská;
5.
Anton Anderle a múzeum
Film vznikol pri príležitosti Spomienkového stretnutia k piatemu výročiu úmrtia známeho slovenského ľudového bábkara Antona Anderleho z Radvane ako pocta jeho umeleckému majstrovstvu, ktoré umrelo zároveň s ním. Podtitul filmu by mohol byť: Boli sme pri tom s kamerou...Literárne a hudobné múzeum ŠVK v Banskej Bystrici dokumentovalo bábkové predstavenia Antona Anderleho, ktorý zachovával čistotu textov tradičných bábkových marionetových hier tak, ako sa to naučil od svojho otca Bohuslava Anderleho a ten zas od svojho otca. Vo filme sú ukážky z týchto predstavení, ďalej ukážky z jeho súkromnej zbierky marionet, ako aj ukážky z rôznych kultúrnych podujatí. Múzeum vlastní vzácne marionety, s ktorými hrával ešte jeho otec, ďalej marionety, ktoré rezboval Anton Anderle ako veľmi všestranný umelec. Film je aj ukážkou množstva artefaktov, ktoré vlastní múzeum o tomto jedinečnom a charizmatickom človeku, ktorý svojím umením rozdával radosť malým i veľkým divákom doma na Slovensku ako aj v zahraničí.
přihlašovatel: Štátna vedecká knižnica-Literárne a hudobné múzeum Banská Bystrica, Slovenská republika; obrazový formát: 4:3; stopáž: 35:00 min.; rok výroby: 2013; výrobce: ŠVK-Literárne a hudobné múzeum v Banskej Bystrici; námět: Mgr. Mária Lásková; scénář: Mgr. Mária Lásková; režie: Mgr. Mária Lásková; kamera: Štefan Plevo, Marián Bárdi, Michaela Redlingerová, Mgr. Maroš Dúbravec; zvuk: Mgr. Maroš Dúbravec; střih: Mgr. Maroš Dúbravec;
6.
Bábina pouť
O pouti v Heřmanově (na Velkobítešsku) založené v roce 1918 ke cti Panny Marie Karmelské na základě živého snu. Obrázek zbožnosti lidu na Podhorácku - příprava květinové výzdoby v rodině zakladatelky poutě, procesí se sochou P. Marie z Vidonína přes Radňoves a Novou Ves do farního chrámu v Heřmanově. Film z Videotéky Musaionfilmu (Musaionfilm 2010).
přihlašovatel: Muzeum J. A. Komenského v Uh. Brodě (Videotéka Musaionfilmu); obrazový formát: 4:3; stopáž: 17:00 min.; rok výroby: 2009; výrobce: Karel Veleba; námět: Silva Smutná; scénář: Karel Veleba; režie: Karel Veleba; kamera: Karel Veleba; zvuk: Karel Veleba; slovní doprovod mluví: Josef Holánek; střih: Karel Veleba; spolupráce: Silva Smutná, Josef Holánek, Věra a Marie Havlátovy, Josef Svoboda, Hana Sedláková, Josef Hájek a Lucie Laubová; střihový software: Pinnacle Studio 9;
7.
Biřmování Nivnice 2012
Udělení svátosti biřmování arcibiskupem Janem Graubnerem, krátké nahlédnutí do průběhu tohoto obřadu. Ilustrační video k výstavě Podoby víry.
přihlašovatel: Muzeum J. A. Komenského v Uh. Brodě; stopáž: 4:00 min.; režie: Marie Římovská; kamera: Marie Římovská, II. kamera Stanislav Kadlčík; střih: Marie Římovská;
8.
Europa Jagellonica
Královské dvory a rezidence v jagellonské Evropě 1386–1572 ukazují historii rodu, který zanechal výraznou politickou a kulturní stopu na mapě středověké a raně novověké Evropy. Filmem se procházíme po evropských, historických architektonických skvostech dochovaných do současnosti, počínaje Trakai v Litvě – velkovévodským hradem rodu Gediminů, z něhož pocházel Jagiello, po němž dynastie získala jméno; roku 1386 se stal Wladislaw II. Jagiello polským králem. Pokračujeme polským Krakovem – Wawelem, královským renesančním zámkem vystavěným za Zikmunda I. Starého a jeho syna Zikmunda II. Augusta, katedrálou sv. Stanislava a Václava. Dále procházíme Českým královstvím, kde Jagellonce připomíná na Pražském hradě královský palác s Vladislavským sálem, katedrála sv. Víta, kaple sv. Václava s nástěnnými malbami. Končíme v Uherském království: v Budě (Budapešti), v Ostřihomi, se Spiškou kapitulou a se Spišským hradem.
přihlašovatel: AD Film; obrazový formát: 16:9; stopáž: 30:00 min.; rok výroby: 2012; výrobce: AD Film; námět: Petr Ruttner; scénář: Vladimíra Wildová; režie: Petr Ruttner, Vladimíra Wildová; kamera: Andrej Barla; zvuk: Jiří Klenka; autor komentáře: Vladimira Wildová, Jiří Fajt; střih: Vladimíra Wildová;
9.
Filip a Jakub - zvony pro Inovce
Rodina Dytrychových vyrábí zvony již po třetí generaci ve své dílně v Brodku u Přerova. Zvony Filip a Jakub odlévá Leticie Dytrychová pro chrám svatého proroka Eliáše v Inovcích na východním Slovensku. Zvony poprvé zazněly na „Voskresne utreni“ dne 8.4.2007. Film z Videotéky Musaionfilmu (Musaionfilm 2008).
přihlašovatel: Muzeum J. A. Komenského v Uh. Brodě (Videotéka Musaionfilmu); obrazový formát: 4:3; stopáž: 34:00 min.; rok výroby: 2008; výrobce: Muzeum J. A. Komenského v Uh. Brodě; režie: Pavel Popelka; kamera: Pavel Popelka; střih: Pavel Popelka; střihový software: DPS Velocity;
10.
Františka
Pojednání o sběratelce lidových písní Františce Kyselkové (1865–1951), jež množstvím zapsaných písní náleží ke sběratelům nejúspěšnějším. Použity jsou retrospektivní hrané scénky navozující atmosféru doby z počátku její sběratelské činnosti na Moravě, prolínající se se vzpomínkami vnuka a vnučky. Archivované zápisy písní z její záslužné činnosti po sto letech znovu zaznívají nejen při různých zpěvních příležitostech, ale ožívají též v obřadech výročního cyklu.
přihlašovatel: Muzejní spolek Velkobítešska ve spolupráci s Muzeem Vysočiny Třebíč; obrazový formát: 4:3; stopáž: 16:00 min.; rok výroby: 2013; výrobce: Karel Veleba; námět: Silva Smutná; scénář: Karel Veleba, Silva Smutná; režie: Karel Veleba; kamera: Karel Veleba; zvuk: Karel Veleba; slovní doprovod mluví: Stanislav Horký; střih: Karel Veleba; střihový software: Pinnacle Studio 9;
11.
Hody s právem ve Spytihněvi
Záznam výročního 50. ročníku obnovené tradice hodů s právem ve Spitihněvi. Video zachycuje chasu při sobotním chystání žudra, nedělní slavnou mši a slavnostní průvod obcí, při kterém jsou navštěvováni stárci a stárky. Spytihněv si jako jedna z posledních obcí zachovala také pondělní průvod s taneční zábavou.
přihlašovatel: Muzeum J. A. Komenského v Uh. Brodě; stopáž: 7:00 min.; výrobce: Muzeum J. A. Komenského v Uh. Brodě; režie: Marie Římovská; kamera: Marie Římovská, II. kamera Stanislav Kadlčík; střih: Marie Římovská;
12.
Chodím a sním...
7. trienále smaltu v Muzeu Beskyd Frýdek-Místek představuje více než dvacetiletou cestu Evy Kučerové-Landsbergrové do různých zákoutí jejího smaltovaného světa.
přihlašovatel: PhDr. Eduard Mocek; obrazový formát: 4:3; stopáž: 14:10 min.; rok výroby: 2013; výrobce: autor; námět: Eva Kučerová-Landsbergrová; scénář: Eduard Mocek; režie: Eduard Mocek; kamera: Eduard Mocek; zvuk: Eduard Mocek; slovní doprovod mluví: Eva Kučerová-Landsbergrová; střih: Eduard Mocek; spolupráce: Eva Kučerová-Landsbergrová; střihový software: Adobe Premiere 6;
13.
Karlova válka
Dokument z pohlednic, dopisů Karla Ošmery Františce Fialové za I. svět. války.
přihlašovatel: Petr Baran; obrazový formát: 16:9; stopáž: 15:40 min.; rok výroby: 2011; výrobce: Petr Baran; námět: Petr Baran; scénář: Petr Baran; režie: Petr Baran; kamera: Petr Baran; zvuk: Petr Baran; střih: Petr Baran; střihový software: Avid Liquid;
14.
Krojovaná svatba v Dobročkovicích
Záznam současné krojované svatby v obci Dobročkovice. Ilustrační video k výstavě Podoby víry.
přihlašovatel: Muzeum J. A. Komenského v Uh. Brodě; stopáž: 7:00 min.; režie: Stanislav Kadlčík; kamera: Stanislav Kadlčík, II. kamera Marie Římovská; střih: Stanislav Kadlčík;
15.
Kronika Velké Moravy
Cyrilometodějská a vůbec velkomoravská tradice není ani dnes mrtvá minulost, ale živá součást naší kultury. Nachází svůj odraz v nejrůznějších činnostech – od folkloru přes kluby historie až po církevně duchovní projevy - například v existenci státních svátků Cyrila a Metoděje nebo také v iniciativě dnešních Moravanů na hoře sv. Klimenta u Osvětiman. Bez nadsázky se dá říci, že bez křesťanství by se Velká Morava stěží stala mocností, která se výrazně podílela na dění ve střední Evropě. Na první státní útvar západních Slovanů navazovali jeho nástupci – český, uherský a polský stát. Následníkem Velké Moravy tak byla vlastně celá střední Evropa... JAko projev k uznání k dílu předků a jako připomenutí jedné z nejvýznamnějších etap dějin Moravypředstavuje Jihomoravský kraj dokumentární film Kronika Velké Moravy.
přihlašovatel: Muzeum J. A. Komenského v Uh. Brodě (Videotéka Musaionfilmu); stopáž: 34:00 min.; rok výroby: 2004; výrobce: Brněnská soukromá televize, s.r.o.; námět: Petr Koutný; scénář: Jan Mervart; režie: Vojtěch Štursa; kamera: Honza Štangl; zvuk: Karel Petřinka; slovní doprovod mluví: Igor Bareš, Radka Přibyslavská; střih: Jiří Čalkovský; spolupráce: PhDr. Luděk Galuška, CSc.;
16.
Milostný obraz Panny Marie Zašovské – restaurování
Příběh významné moravské památky - gotického obrazu Panny Marie Zašovské - a jejího restaurování v letech 2007 a 2008 vypráví dokumentární film Muzea umění Olomouc a Studia Velehrad Olomouc. Dokument o poutním obraze, jehož zázračná moc je opředena legendami, doprovázel výstavu v Arcidiecézním muzeu Olomouc. Projekt patřil do dramaturgické řady restaurátorských výstav, která přinesla Muzeu umění Olomouc nejvýznamnější mezinárodní ocenění v oblasti památkové péče – Cenu Evropské unie pro kulturní dědictví Europa Nostra.
přihlašovatel: Muzeum J. A. Komenského v Uh. Brodě (Videotéka Musaionfilmu); obrazový formát: 4:3; stopáž: 19:34 min.; rok výroby: 2009; výrobce: Muzeum umění Olomouc, Studio Velehrad Olomouc; režie: Martin Müller; kamera: Veronika Müllerová; zvuk: Veronika Müllerová; autor komentáře: Martin Müller, Jana Hrbáčová; slovní doprovod mluví: Pavel Hekela; střih: Veronika Müllerová; spolupráce: Jana Hrbáčová, Helena Zápalková;
17.
Morava napoleonská - Slovácko a Haná
Soubor krátkých pěti filmů nabízejících putování po jihomoravských regionech historicky spojených s postavou Napoleona. Filmy představují příběhy a osudy lidí z doby napoleonských válek, kteří nás provedou dávnými bitevními poli a velitelskými stanovišti slavných vojevůdců, různorodou jihomoravskou krajinou, honosnými zámky i zajímavými muzejními expozicemi.
přihlašovatel: Regionální rozvojová agentura jižní Moravy; obrazový formát: 16:9; stopáž: 18:00 min.; rok výroby: 2013; výrobce: DIRCET FILM s.r.o.; námět: Libor Opluštil, Anna Štětinová; scénář: Jan César; režie: Pavel Jurda, Petr Hajn; kamera: Jan Kníže, Karel Slach; zvuk: Milan Humpolík; autor komentáře: Jan César; střih: Tomáš Velecký, Pavel Paseka;
18.
Od Tiziana po Warhola
Výstava Od Tiziana po Warhola byla pokusem o rekapitulaci toho nejpodstatnějšího, co se na Olomoucku (ale rovněž na Kroměřížsku) odehrávalo z hlediska sbírání a vystavování výtvarného umění a uměleckého mecenátu. Historie je to bohatá a zajímavá, vždyť se tento příběh – alespoň v našem podání – začal odvíjet již v 16. století. Stékají se v něm různorodé proudy, u nichž se jednotícím prvkem stalo současné Muzeum umění Olomouc. To je totiž správcem nejen zdejších státních sbírek výtvarného umění, ale rovněž velmi obsáhlých a bohatých sbírek olomouckého arcibiskupství jak přímo v Olomouci, tak na kroměřížském zámku. Název výstavy měl naznačit jak rozpětí sbírkových okruhů od starého umění po současnost, tak jejich značnou teritoriální šíři a v neposlední řadě ambice, jež zde existovaly v minulosti i dnes. Ke klenotům arcibiskupské obrazárny v Kroměříži patří jedno z nejpozoruhodnějších uměleckých děl minulosti vůbec, Tizianův obraz Apollón a Marsyas (1550–1576); jednu z nejmladších a dynamicky se rozvíjejících muzejních sbírek zase může reprezentovat autorská kniha s řadou grafických listů Andy Warhola Brillo (1988). - Olomouc Museum of Art administers both the state collection of art in Olomouc and the large and rich collections of the Archbishopric of Olomouc, held in Olomouc as well as in the Kroměříž Chateau. The title of the exhibition should imply the range of the collecting, from old to contemporary art, as well as its considerable territorial expansion, and last but not least, the ambitions existing here both in the past and now. Among the jewels of the Archbishop‘s picture gallery in Kroměříž is one of the most remarkable works of art from the past, Titian’s painting Apollo and Marsyas (1550–1576); one of the youngest and now dynamically developing museum collections is the section of the artists’ books, with the series of prints by Andy Warhol, entitled Brillo (1988).
přihlašovatel: Muzeum umění Olomouc, státní příspěvková organizace; obrazový formát: 16:9; stopáž: 26:00 min.; rok výroby: 2013; výrobce: VIDEO THEO; námět: Theodor Mojžíš, Pavel Zatloukal; scénář: Theodor Mojžíš; režie: Theodor Mojžíš a Vladimír Mráz; kamera: Dalibor Chobot, Ivo Popek; zvuk: Dalibor Chobot, Ivo Popek; autor komentáře: Theodor Mojžíš; slovní doprovod mluví: Jan Fišar; střih: Vladimír Mráz; spolupráce: Muzeum umění Olomouc, Arcibiskupství olomoucké;
19.
Pernštejnové a jejich doba
Krátký film přibližuje historii slavného rodu Pernštejnů, který byl ve své době nejméně stejně tak bohatý a vlivný jako jihočeští páni z Rožmberka. Představena je erbovní legenda i historie rodu, který pomáhal utvářet dějiny Moravy a Čech po dobu čtyř století. Představeny jsou významní představitelé rodu i známé pernštejnské stavby. Film byl zhotoven pro stejnojmennou výstavu konanou v pražském Salmovském paláci od května do srpna 2012.
přihlašovatel: Národní památkový ústav; obrazový formát: 16:9; stopáž: 15:00 min.; rok výroby: 2012; výrobce: KBM International Films s.r.o.; námět: Zora Cejnková; scénář: Zora Cejnková; režie: Zora Cejnková; kamera: Daniel Souček; střih: Krasimira Velitchkova; spolupráce: Naděžda Kubů, Duňa Panenková, Petr Vorel;
20.
Pět roků poté
V listopadu roku 2004 postihla Vysoké Tatry ničivá vichřice a proměnila nádherné lesy v hromady dřeva.
přihlašovatel: Bohuslav Cihla; obrazový formát: 4:3; stopáž: 10:15 min.; rok výroby: 2010; výrobce: Bohuslav Cihla; námět: Bohuslav Cihla; scénář: Bohuslav Cihla; režie: Bohuslav Cihla; kamera: Bohuslav Cihla, Taťána Hoholíková, Jaroslav Bouše; zvuk: Bohuslav Cihla; autor komentáře: Bohuslav Cihla, Petr Baran; slovní doprovod mluví: František Derfler; střih: Bohuslav Cihla; spolupráce: Bohuslav Cihla, Petr Baran; střihový software: Adobe Premiere 6.5;
21.
Plečnikův kostel sv. Františka
Osmiminutová pohlednice Plečnikova kostela v Lublani má sloužit jako emotivní pozvánka, která probudí v divákovi touhu na vlastní oči shlédnout tuto sakrální perlu - ale přitom informace jen poodhalí - aby mohl být ještě v reálu dále překvapen.
přihlašovatel: Muzeum J. A. Komenského v Uh. Brodě (Videotéka Musaionfilmu); stopáž: 8:00 min.; rok výroby: 2007; výrobce: Tv Noe Ostrava, Absolute Film Design, Ltd.; námět: Damjan Prelovšek; režie: Václav Hron; autor komentáře: Václav Hron dle pramenů dr. Prelovšeka; slovní doprovod mluví: Tomáš Jirman; spolupráce: P. Leoš Ryška; střihový software: Edius HD Pro;
22.
Po stopách Komenského
Záznam edukačního programu k výstavě JAK chtěl změnit svět.
přihlašovatel: Muzeum J. A. Komenského v Uh. Brodě; stopáž: 15:00 min.; výrobce: Muzeum J. A. Komenského v Uh. Brodě; režie: Marie Římovská; kamera: Marie Římovská; střih: Marie Římovská;
23.
Pouť ke Staré Matce Boží Žarošské
Archivní záznam z r. 1994 Etnografického ústavu MZM z průběhu tradiční moravské pouti v Žarošicích.
přihlašovatel: Moravské zemské muzeum – Etnografický ústav; obrazový formát: 4:3; stopáž: 16:00 min.; rok výroby: 1994;
24.
Pouť ve Skoronicích
Průběh poutního dne ve Skoronicích na Kyjovsku. Film z Videotéky Musaionfilmu (Musaionfilm 2005).
přihlašovatel: Muzeum J. A. Komenského v Uh. Brodě (Videotéka Musaionfilmu); obrazový formát: 4:3; stopáž: 21:00 min.; rok výroby: 2005; výrobce: Muzeum J. A. Komenského v Uh. Brodě; režie: Pavel Popelka; kamera: Pavel Popelka; střih: Pavel Popelka; střihový software: DPS Velocity;
25.
Růžencová pouť v Uherském Brodě
Video zachycuje průběh pouti k Panně Marii Růžencové. Slavností průvod z farního kostela Neposkvrněného početí Panny Marie, do klášterního kostela Nanebevzetí Panny Marie. Tato mariánská slavnost pokračuje již tradiční Nocí mladých s Marií v předvečer hlavního svátku. Slavnou nedělní mši sloužil Jan Graubner. Ilustrační video k výstavě Podoby víry.
přihlašovatel: Muzeum J. A. Komenského v Uh. Brodě; stopáž: 8:00 min.; výrobce: Muzeum J. A. Komenského v Uh. Brodě; režie: Marie Římovská; kamera: Marie Římovská, II. kamera Stanislav Kadlčík; střih: Marie Římovská;
26.
Slavnostní vjezd biskupa Ferdinanda Julia Troyera do Olomouce v roce 1747
Film byl vyroben u příležitosti výstavy Olomoucké baroko. Výtvarná kultura let 1620–1780, která se konala v Muzeuu umění Olomouc a Vlastivědném muzeu v Olomouci ve dnech 2. 12. 2010 – 27. 3. 2011. Námětem je obraz ze sbírek kroměřížského zámku, jenž zachycuje slavnostní vjezd biskupa Troyera do Olomouce v roce 1747. Obraz je nyní součástí stálé expozice Muzea umění Olomouc - Arcidiecézního muzea Olomouc.
přihlašovatel: Muzeum J. A. Komenského v Uh. Brodě (Videotéka Musaionfilmu); obrazový formát: 4:3; stopáž: 12:00 min.; rok výroby: 2010; výrobce: Muzeum umění Olomouc - Divadlo hudby Olomouc; scénář: Martin Elbel, Alexandr Jeništa, Martina Potůčková; režie: Alexandr Jeništa; kamera: Jiří Schnapka; zvuk: Jiří Schnapka; slovní doprovod mluví: Alexandr Jeništa, Adéla Nesrstová, Ondřej Jakubec; střih: Jiří Schnapka, Alexandr Jeništa; spolupráce: Arcibiskupství olomoucké, Český rozhlas Olomouc, Moravské divadlo Olomouc, Marek Čermák, Tomáš Hanzlík, Radka Miltová, Pavel Suchánek, Petr Šmalec, Jindřiška Zornová;
27.
Stoleté vzpomínky. Anežka Zatloukalová (*1908)
Anežka Zatloukalová se narodila za Rakouska-Uherska v Tršicích u Přerova v početné rodině muzikanta. Ve vzpomínkách se vrací do krajiny domova, kde prožila dětství a mládí -- období ovlivněné hudbou, divadlem a činností v Sokole, ale poznamenané také oběma světovými válkami. Její vzpomínání se prolíná se zamyšlením nad životem, dějinnými událostmi 20. století a nad lidskou civilizací.
přihlašovatel: PhDr. Jiřina Kosíková; obrazový formát: 16:9; stopáž: 20:00 min.; rok výroby: 2013; výrobce: Etnologický ústav AV ČR, v.v.i. – pracoviště Brno; námět: Alena Cedidlová; scénář: Jiřina Kosíková; režie: Jiřina Kosíková; kamera: Petr Baran; střih: Petr Baran; spolupráce: Alena Cedidlová; střihový software: Avid;
28.
Strom života
Videodokument o autorské tvorbě dílny akademického sochaře Daniela Trubače z Polešovic při odlévání (17. 3. 2011), dokončování a kompletaci sakrálních předmětů - procesního kříže a paškálního svícnu k novému oltáři pro farní chrám v Uherském Brodě. Film poukazuje také na duchovní význam těchto posvátných předmětů při liturgii (Velikonoce 2011).
přihlašovatel: Muzeum J. A. Komenského v Uh. Brodě (Videotéka Musaionfilmu); obrazový formát: 16:9; stopáž: 25:50 min.; rok výroby: 2011; výrobce: Muzeum J. A. Komenského v Uh. Brodě; námět: PhDr. Pavel Popelka, CSc.; režie: Aleš Kapsa; kamera: Aleš Kapsa; střih: Aleš Kapsa; střihový software: Adobe Premiere Pro CS 5.0;
29.
Svatební koláč paní Lekešové
Film seznamuje diváka s výrobou svatebního koláče, historií tradičního vaření na Slovácku a s rituálem původní hlucké svatby. Tradiční svatební obřad v Hluku, odkud paní Lekešová pochází, se vyznačuje velkým svatebním věncem (koláčem). Ten je nesen v čele svatebního průvodu a představuje ho cca 300 kusů speciálního domácího pečiva (božích milostí), které jsou připevněny na vysoké dřevěné konstrukci a náležitě ozdobeny.
přihlašovatel: DIRECT FILm s.r.o.; obrazový formát: 16:9; stopáž: 26:00 min.; rok výroby: 2011; výrobce: DIRECT FILM s.r.o.; námět: Petr Hajn; scénář: Petr Hajn; režie: Petr Hajn; kamera: Jan Kníže, Karel Slach, Petr Hajn; zvuk: Milan Humpolík, David Pavlíček; střih: Tomáš Velecký;
30.
Van de Graaff generátor
Národní technické muzeum získalo do svých sbírek urychlovač – generátor van de Graaffova typu, který byl využíván pro vědecké účely v Ústavu jaderné fyziky Akademie věd České republiky v Řeži. Film zachycuje demontáž zařízení, transport a jeho následnou montáž v prostorách Národního technického muzea. Hovoří pamětníci a odborníci.
přihlašovatel: Národní technické muzeum; obrazový formát: 4:3; stopáž: 13:00 min.; rok výroby: 2013; výrobce: Národní technické muzeum Praha; námět: Jaromír Bílek; režie: Jaromír Šlápota; kamera: Jaromír Šlápota, Walter Schorge; zvuk: Jaromír Šlápota; střih: Jaromír Šlápota;
31.
Velkomoravský Veligrad
Úvodní film nové stálé multimediální expozice Památníku Velké Moravy ve Starém Městě. Není určen pro samostatnou projekci, tvoří nedílnou součást expozice.
přihlašovatel: Muzeum J. A. Komenského v Uh. Brodě (Videotéka Musaionfilmu); obrazový formát: 16:9; stopáž: 10:00 min.; rok výroby: 2009; výrobce: Slovácké muzeum v Uherském Hradišti; námět: PhDr. Luděk Galuška, CSc., Mgr. Miroslav Vaškových, Ph.D.; scénář: PhDr. Luděk Galuška, CSc., Mgr. Miroslav Vaškových, Ph.D.; režie: Rudolf Chudoba; kamera: Rudolf Chudoba; zvuk: Rudolf Chudoba; střih: Rudolf Chudoba;
32.
Virtuální rekonstrukce letounu Ing. Viléma Žurovce
Virtuální rekonstrukce nerealizovaného letounu podle nedávno nalezeného plánu z r. 1929 Ing. Viléma Žurovce. Jde o letoun s krátkým letem a přistáním (STOL). Film byl součástí Národního zahájení Festivalu muzejních nocí 2012 v Novém Jičíně. V tiskové zprávě Muzea Novojičínska se dočítáme: "Muzeum Novojičínska je bohatší o jeden vzácný exponát. František Pavelčík z příborské pobočky č. 18 Svazu letců ČR mu věnoval plán letadla z roku 1929, jehož autorem je konstruktér světového jména Vilém Žurovec. Originál nákresu letounu s krátkým vzletem a startem našel v soukromém archivu jednoho sběratele. Plán bude uložen ve sbírkách muzea." Inženýr Vilém Žurovec (*1. 3. 1883, Harty, Petřvald) zemřel na následky nacistického věznění česko-německý průkopník aviatiky a zejména vrtulníků (+15. ledna 1935).
přihlašovatel: Muzeum Novojičínska; obrazový formát: 16:9; stopáž: 5:00 min.; rok výroby: 2012; výrobce: Corinth Investment, s.r.o. Brno; námět: Jan Číp; scénář: Corinth Investment, s.r.o. Brno; režie: Arch. Jan Zeman; spolupráce: Technické muzeum Brno, Zemský archiv v Opavě;
33.
Vlčnovské búdy
Vlčnov, to není pouze jízda králů, ale třeba i chráněné historické vinohradnické stavby a příběhy lidí, kteří zde po celá staletí hospodařili.
přihlašovatel: DIRECT FILm s.r.o.; obrazový formát: 16:9; stopáž: 26:00 min.; rok výroby: 2011; výrobce: DIRECT FILM s.r.o.; námět: Petr Stodůlka; scénář: Petr Stodůlka; režie: Petr Stodůlka; kamera: Jiří Strnad, Jan Kníže; zvuk: Lukáš Káňa, Jiří Čalkovský; střih: Jiří Čalkovský;
34.
Zahájení akademického roku v Brně
Biskup brněnské diecéze Vojtěch Cikrle zahájil mší akademický rok 2010/2011 v katedrále sv. Petra v Brně. Ilustrační video k výstavě Podoby víry.
přihlašovatel: Muzeum J. A. Komenského v Uh. Brodě; stopáž: 5:00 min.; režie: Stanislav Kadlčík; kamera: Stanislav Kadlčík; střih: Stanislav Kadlčík;
35.
Žehnání koní v Lanžhotě
Stará tradice chovu koní na jižní Moravě vedla v Lanžhotě před několika lety ke vzniku obřadného rituálu, který má na starost již čtvrtým rokem místní farář.
přihlašovatel: DIRECT FILm s.r.o.; obrazový formát: 16:9; stopáž: 26:00 min.; rok výroby: 2011; výrobce: DIRECT FILM s.r.o.; námět: PhDr. Pavel Popelka; scénář: PhDr. Pavel Popelka, Petr Hajn; režie: Petr Hajn; kamera: Karel Slach, Petr Hajn, Radek Dufek; zvuk: Milan Humpolík, Jiří Novotný; střih: Marek Sajdok;